مرکز درمان در منزل شفاگستر شیراز

گچ گیری و باز کردن گچ در شیراز

گچ گیری و باز کردن گچ در منزل یک روش مطمئن و آسان برای اشخاصی است که در منزل یا محل کار دچار شکستگی شده اند و به دلیل مشکلاتی امکان مراجعه ی حضوری به مراکز درمانی را ندارند. با توجه به اینکه شکستگی استخوان یک اتفاق رایجی است که برای هر شخصی به دلایل مختلفی نظیر، کاهش تراکم استخوان ناشی از افزایش سن، ضربه مستقیم، سقوط، تصادفات و غیره ممکن است اتفاق بیفتد، اقدام به موقع آن در هر ساعت از شبانه روز بدون کوچکترین تکان و تنش امری مهم و ضروری برای این دسته افراد به حساب می آید. آنان در چنین شرایطی و بروز هرگونه آسیب یا شکستگی می بایست هر چه سریعتر نسبت به درخواست یک پزشک یا پرستار شکسته بند از یک مرکز معتبر خدمات پزشکی در منزل اقدام نمایند.
مرکز درمان در منزل شفاگستر شیراز با بهره مندی از مجوز وزارت بهداشت و متخصصین متبحر خود بهترین و با کیفیت ترین خدمات پزشکی در منزل را به منظور برطرف نمودن خواسته های درمانی بیماران در هر ساعت از شبانه روز و در اسرع وقت ارائه می نماید. متخصصین ما در زمینه کاربرد گچ گیری و باز کردن گچ در منزل آموزش های تخصصی را فرا گرفته اند تا بعد از گچ گیری و برداشتن آن حداکثر بهبودی و حداقل نیاز توانبخشی را برای بیمار فراهم آورند. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با هم نحوه و ضرورت انجام گچ گیری و باز کردن گچ در منزل توسط مراکز ارائه ی خدمات پزشکی مورد بررسی قرار دهیم.

گچ گیری و باز کردن گچ در منزل

اقدامات مهم و ضروری قبل از گچ گیری

همیشه قبل از اینکه پرستار یا متخصص شکسته بند گچ را بر روی بدن شما و در اطراف استخوان شکسته قرار دهد، آسیب های شما را بررسی نموده تا از اعمال گچ گیری اطمینان لازم را بدست آورند و در صورت اطمینان از ضرورت جراحی برای تنظیم استخوان او را به جراح ارتوپد ارجاع خواهند داد. او بعد از ردیف و تنظیم نمودن قسمت های شکسته ی استخوان به صورت زیر شروع به گچ گیری می نماید:

در وهله ی اول آنها یک لایه پارچه نرم و کشسان همچون جوراب ساق بلند را روی بدن شما در اطراف استخوان شکسته قرار می دهند، جوراب شلواری فشار ملایم و ثابتی را روی ناحیه وارد می‌کنند تا به بهبود آن و جلوگیری از تورم کمک کند. سپس، پنبه یا یک لایه نرم دیگر را روی جوراب ساق بلند می کشند، جنس این پارچه ها به نحوی است که به مرور بعد از ترکیب شدن و مرطوب شدن با گچ کلسینه شده سفت می گردند.

گچ گیری و انواع قالب های مخصوص آن

از آنجایی که استخوان به مرور زمان و با مراقبت مناسب، قابلیت خود ترمیمی دارد، به همین دلیل به منظور بهبودی آن و ثابت نگه داشتن بازو یا ساق پا آسیب دیده از باند گچی از جنس گچ کلسینه یا فایبر گلاس استفاده می شود، که بسته به سن، سلامت عمومی و نوع شکستگی حدود شش هفته یا بیشتر روی آن قسمت آسیب دیده باقی می ماند. به عبارت دیگر گچ‌ گیری از طریق محکم و ثابت نگه داشتن عضو آسیب دیده از حرکت آن جلوگیری نموده و از بدن شما پس از آسیب محافظت می نماید.

فایبرگلاس، رایج ترین قالب گچ گیری

فایبرگلاس یک نوع گچ پلاستیکی و کامپوزیت می باشد که به دلیل سبکی و بادوام بودنش رایج تر از گچ کلسینه می باشد. از این نوع قالب که از کامپوزیت رزین و شیشه ساخته شده است، بیشتر به منظور گچ گیری در منزل استفاده می شود.

مزایای مهم گچ گیری در منزل با فایبر گلاس

· متخلخل یا بدون هوا بودن: این نوع ویژگی در این نوع قالب باعث می شود، هوا از آن عبور کند، و از این رو تحمل گچ برای افراد قابل تحمل می شود.
· تنوع رنگی: در صورت نیاز به این نوع قالب، در صورت دلخواه می توانید رنگ خاصی را انتخاب کنید.
· برخورداری از عرض های مختلف: یکی از ویژگی های خوب این قالب این است که با عرض های مختلف و به شکل نواری در دسترس می باشد.
· قابلیت عبور اشعه ایکس: این نوع قالب برخلاف گچ می تواند براحتی اشعه ی ایکس را از خود عبور دهد. در مدت زمانی که گچ بروی ناحیه ی آسیب دیده وجود دارد، عکس‌برداری با اشعه ایکس به منظور بررسی استخوان انجام می گردد تا چگونگی ترمیم و روند بهبودی آن کنترل شود. در صورت تشخیص مشکل در نوع شکستگی یا نحوه بهبود آن، به جای گچ گیری و باز کردن گچ در منزل، شما را به جراح ارتوپد ارجاع خواهند داد.
· خشک شدن سریع: این نوع قالب ها برعکس گچ کلسینه سریع و در عرض چند ساعت خشک و سفت می شوند.

آسانترین قالب گچ گیری

کار با گچ از لحاظ اینکه راحت تر به شکل قالب بدن شما حتی در اطراف استخوان در می آید، آسانتر و بهتر است، اما این روزها بیشتر از فایبرگلاس استفاده می شود. در صورت داشتن شکستگی جابجا شده (استخوان شکسته شما از محل معمولش بیرون زده باشد) نیاز به استفاده از گچ خواهید داشت. یکی از مزیت هایی که گچ نسبت به فایبرگلاس دارد این است که، گچ در زمان سفت شدن صاف و سفید به نظر می رسد، در صورتی که فایبر گلاس در صورت خشک شدن ظاهر و حالت خشن پیدا خواهد نمود.
فایبرگلاس و گچ هر دو به صورت رول های نواری عرضه می شوند. ارائه دهنده ی خدمات پزشکی بعد از مرطوب نمودن نوارها، آنها را در اطراف شکستگی تا زمانی که گچ گیری را کامل کنند، ادامه می دهند. پس از استفاده از گچ، به شما توصیه می شود که روز بعد به پزشک مراجعه نمایید تا بررسی لازم درباره ی نحوه گچ گیری و باز کردن گچ در منزل انجام گردد.

نحوه ی باز کردن گچ در منزل و ضرورت انجام آن توسط متخصصان

بعد از تکمیل روند درمان، متخصصین از یک اره مخصوص باز کردن گچ در منزل استفاده می نمایند. تیغه ی این اره به نحوی است که بدون آسیب رساندن به پوست، گچ‌ را برش ‌می دهد. آنها گچ را در چندین مکان، معمولاً در امتداد هر دو طرف، برش داده و سپس گچ را باز و بلند می نمایند و سپس از یک قیچی برای بریدن لایه های محافظ و جوراب ساق بلند استفاده می کنند.
با توجه به اینکه اندام آسیب دیده از لحاظ حساسیت بالایی که بعد از اتمام دوره ی درمان پیدا نموده اند، نباید فشاری به آن وارد شود، بهتر است به منظور اطمینان یافتن از بهبودی شکستگی و گچ گیری و باز کردن گچ در منزل تنها از پرستاران و متخصصان شکسته بند ما کمک بجویید تا این کار براحتی و بدون دغدغه برای شما انجام پذیرد.

کلیک کنید
1
سلام
چگونه می توانم کمک کنم؟
تماس بگیرید