مرکز درمان در منزل شفاگستر شیراز

نوار قلب در منزل

نوار قلب در منزل به عنوان یکی از خدمات قابل ارائه از سوی مراکز خدمات پزشکی، مناسب ترین انتخاب برای افرادی است که به دلیل مشکلات و بیماری های قلبی امکان مراجعه ی مداوم به بیمارستان ها جهت نظارت منظم قلب خود را ندارند. این نوع سرویس که در حال حاضر به طور فزاینده ای توسط این دسته از افراد، از مراکز ارائه ی خدمات پزشکی در منزل درخواست می شود، به دلیل راحتی و بهره مندی از فناوری روز دنیا موجب شده تا از آن به عنوان پیگیری، برنامه ریزی و تشخیص بیماری های غیر منتظره قلبی استفاده شود. چنانچه شما به دلیل ممنوعیت حرکت امکان حضور به مراکز درمانی را ندارید و یا به دلیل عدم اتلاف وقت در این مراکز قصد انجام یک نوار قلب خصوصی با کیفیت بالا را توسط متخصص قلب و عروق دارید، مرکز درمان در منزل شفاگستر شیراز ایده آل ترین انتخاب برای شما می باشد. متخصصین قلب ما با بهره گیری از تجهیزات با وضوح تصویر و دقت تشخیصی بسیار بالای خود، نه تنها می توانند نظارت درستی بر پیشرفت سلامتی بیمار داشته باشند، بلکه می توانند راه حل های فوری برای مشکلات تشخیصی او ارائه دهند.

نوار قلب چیست و از آن برای تشخیص چه مواردی استفاده می گردد؟

قلب ضروری ترین عضو بدن ما است که برخورداری آن از یک عملکرد صحیح برای داشتن یک زندگی سالم بسیار حائذ اهمیت است. نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام (تست ECG) آزمایش سریع و بدون دردی است که فعالیت الکتریکی قلب شما من جمله ضربان و ریتم را ثبت می نماید. به طور معمول، بیماران برای انجام این آزمایش باید به بیمارستان ها یا درمانگاه ها مراجعه نمایند ولی خوشبختانه در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی، امکان ارائه ی نوار قلب در منزل برای بیماران مهیا است. نوار قلب که یک روش کاملا غیر تهاجمی و بدون درد برای کمک به تشخیص بسیاری از مشکلات شایع قلبی می باشد، جز اولین تست هایی که برای تمامی بیماران قلبی انجام می پذیرد و پزشک با استفاده از جواب آن برای تشخیص مشکلات مربوط به دریچه قلب، ماهیچه و ضربان قلب استفاده می نماید.

نوار قلب در شیراز

موارد قابل تشخیص توسط الکترودیوگرام

از نوار قلب در منزل برای تعیین یا تشخیص موارد زیر می توان استفاده نمود:

· ریتم نامنظم قلب (آریتمی)
· زمانی که انسداد یا باریک شدن عروق در قلب (بیماری عروق کرونر) باعث درد قفسه سینه یا حمله قلبی شود.
· تشخیص داشتن حمله قلبی
· تعیین و مشخص نمودن نحوه ی کار کردن برخی از درمان های بیماری قلبی همچون، ضربان ساز

با دیدن چه علائم و نشانه هایی می توانیم به ضرورت استفاده از نوار قلب پی ببریم؟

در صورت داشتن هر یک از علائم و نشانه های زیر می بایست از نوار قلب استفاده نمود:

· درد قفسه سینه
· سرگیجه، سبکی سر یا گیجی
· تپش قلب
· نبض سریع
· تنگی نفس
· ضعف، خستگی یا کاهش توانایی ورزش کردن

اقدامات لازم قبل از انجام نوار قلب در منزل

· مطلع ساختن پزشک و متخصص قلب خود از هر گونه دارو و مکملی که مصرف می کنید، چرا که مصرف اینها اغلب می توانند بر نتایج ECG تأثیر بگذارند.
· پوشیدن لباس راحت همچون لباس های بیمارستانی که در آوردن آن آسان باشد.
· قبل از انجام آزمایش، از مالیدن لوسیون بدن، روغن یا پودر تالک روی پوست خود خودداری نمایید.
· عدم مصرف وعده غذایی سنگین یا مصرف کافئین قبل از انجام نوار قلب
· برخی از افراد قبل از انجام تست لازم است به منظور راحت چسبیدن الکترود ها، موهای قفسه سینه و قسمت هایی از بدنشان که الکترود ها در آن قرار می گیرند را تراشیده و تمیز نمایند.

نحوه ی انجام نوار قلب در منزل

بعد از طی نمودن اقدامات لازم قبل از ECG از شما خواسته می شود که روی میز یا تخت معاینه دراز بکشید، سپس 12 حسگر (الکترود) به قفسه سینه و اندام های شما وصل می گردد. الکترودها تکه های چسبنده با سیم هایی که به منظور انتقال سیگنال به مانیتور وصل می گردند. آنها سیگنال های الکتریکی را که باعث ضربان قلب می شوند را ضبط و سپس به منظور ثبت اطلاعات به کامپیوتر ارسال می نمایند و سرانجام این امواج روی مانیتور یا روی کاغذ نمایش داده می شوند.

نکات و اقدامات مهمی که حین انجام الکتروکاردیوگرام می بایست رعایت نمود

· در طول آزمایش تنها اجازه ی نفس کشیدن دارید و از کوچکترین حرکت، صحبت کردن یا لرزیدن خودداری نمایید چرا که ممکن است در نتایج آزمایش اختلال ایجاد کند.
· ECG استاندارد چند دقیقه طول می کشد و معمولاً پس از انجام نوار قلب می توانید به فعالیت های معمول خود بازگردید.

مزایای مختلف انجام تست ECG یا نوار قلب در منزل

انجام آزمایش ECG در منزل از آنجایی که مزایای متعددی را برای بیماران فراهم نموده، آن را به یک گزینه ی ارجح برای بسیاری از آنان تبدیل نموده است، که به اختصار به شرح چند مورد از آنها می پردازیم:

1. راحتی و صرفه جویی در زمان و هزینه: اولاً، راحتی انجام این آزمایش در منزل، نه تنها نیاز شما را به مراجعه به بیمارستان یا درمانگاه از بین می برد بلکه در زمان و هزینه های حمل و نقل نیز صرفه جویی می نماید.
2. مناسب بیمارانی که به دلیل شرایط خاص امکان مراجعه حضوری به مراکز یا منتظر ماندن در صف های طولانی را ندارند: انجام آزمایش ECG در منزل به افراد این امکان را می دهد که به طور منظم سلامت قلب خود را بدون نیاز به منتظر ماندن جهت قرار ملاقات با متخصصان کنترل نمایند و این به ویژه برای کسانی که سابقه بیماری قلبی در خانواده خود دارند یا در حال بهبودی از حوادث قلبی هستند، ایده آل ترین انتخاب است.
3. انجام و خواندن دقیق آزمایش به دلیل محیط آرام و کم بودن استرس بیمار: انجام این آزمایش در منزل و محیط آرام تری که نسبت به بیمارستان ها یا درمانگاه ها فراهم است، خود عامل مهمی در کاهش اضطراب بیمار در طی اقدامات پزشکی است و موجب می شود که خواندن آن توسط متخصص با دقت بیشتری انجام شود.

4. مدیریت و انجام اقدامات پیشگیرانه قبل از ابتلا به شرایط جدی: فرد با نظارت و کنترل سلامت خود به طور مرتب و مدیریت مسائل قلبی عروقی خود می تواند اقدامات پیشگیرانه ای را در جهت درمان بیماری خود قبل از تبدیل شدن به شرایط حاد و جدی انجام دهد.

کلیک کنید
1
سلام
چگونه می توانم کمک کنم؟
تماس بگیرید