مرکز درمان در منزل شفاگستر شیراز

گفتار درمانی در منزل

گفتار درمانی در منزل به دلیل آرامش و آسودگی خاطری که برای افراد به ویژه کودکان به ارمغان می آورد، موجب افزایش اثربخشی درمان و تسریع روند بهبودی افراد می گردد، از این رو والدینی که با این چالش روبرو هستند یا در محل زندگی شان امکان دسترسی آسان به کلینیک گفتار درمانی را ندارند، برای بهبود مهارت های زبانی کودکشان می توانند در منزل خود بدون مراجعه ی حضوری به مراکز درمانی از خدمات گفتار درمانی بهره مند گردند. گفتار درمانی متشکل از یکسری تمرینات و تکنیک های خاص بوده که گفتار درمانگر یا آسیب شناسان گفتار زبان از آن به منظور بهبود اختلالات گفتاری کودکان و بزرگسالان استفاده می نمایند. مرکز درمان در منزل شفاگستر شیراز به صورت شبانه روزی به تمامی افراد در هر رده سنی این متد درمانی را در منزل و مطب ارائه می دهد. درمانگر شفاگستر با توجه به متمایز بودن مراحل درمانی کودکان و بزرگسالان بعد از ارزیابی و مشخص شدن اختلالات گفتاری آنان، اهداف درمانی را تعیین و سپس تمرینات خاص مرتبط با اختلال آن گروه سنی استفاده می نماید. در ادامه علاوه بر توضیح مختصری بر گفتار درمانی قصد داریم به مزایا و فواید گفتار درمانی در منزل برای کودکان بپردازیم.

گفتار درمانی چیست؟

گفتار درمانی رشته ای از علوم توانبخشی است که آسیب شناسان گفتار زبان یا گفتار درمانگرها با آگاهی از این علم و با بهره گیری از تکنیک های متعددی همچون، درمان حرکت دهانی، فعالیتهای مداخله ای زبان و غیره به منظور بهبود مهارت های ارتباطی و جلوگیری از ایجاد تنش در کودکان یا بزرگسالانی استفاده می کند که به دلیل آسیب یا بیماری هایی همچون، ام اس، پارکینسون، سکته مغزی و غیره در گفتار، زبان، تفکر و بلع از مشکلاتی برخوردار هستند. گفتار درمانگر علاوه بر گفتار این دسته از افراد روی بسیاری از جنبه های ارتباطی، اختلالات صوتی، شناختی، زبان اجتماعی و بسیاری موارد دیگر کار می کنند.

فواید گفتار درمانی در منزل برای کودکان چیست؟

1. محیط طبیعی و آشنا: طبق تحقیقات انجام شده درمان های ارائه شده در محیط آشنا برای کودک راحترین و ایده آل ترین فضا است. “محیط طبیعی” مکانی است که کودک بیشتر وقت خود را در آن می گذراند. منزل یک فضای امن و قابل اعتمادی است که امکان فعالیت های جدید را برای کودک فراهم می آورد و به دلیل اینکه به کودک اعتماد به نفس بیشتری را می بخشد، به طور مثبت بر توانایی او برای مشارکت موفقیت آمیز در درمان تأثیر مستقیم و بسزایی می گذارد.

2. اسباب بازی ها و کارهای روزمره: گفتار درمانی در منزل از اشیاء کاربردی و محیط اطراف برای اجرای درمان استفاده می کند. اشیاء و محیط‌های کاربردی به همه چیزهایی اشاره می‌کنند که کودک شما مرتبا در طول زندگی روزمره خود آنها را دیده و استفاده می‌کند. هنگامی که یک گفتار درمانگر با کودک شما در منزل کار می کند، می تواند از اسباب بازی ها و اشیا یا آشناییت با کارهای روزمره معمول (مانند زمان صرف غذا، زمان بازی، کارهای روزمره) کودک شما در طول جلسه درمانی استفاده کند. با این اقدام والدین و فرزندان به راحتی می توانند مهارت هایی را که در طول هفته آموخته اند تکرار کرده و تمرین کنند.

3. احساس آرامش و راحتی در درمان: از آنجایی که والدین از برنامه های متعددی در طول روز برخوردار هستند، کم نمودن رفت و آمد به بیمارستان یا کلینیک می تواند استرس آنها را کاهش داده و برنامه ریزی را برای آنان بسیار آسان تر کند. حذف تمامی عوامل دخیل در بیرون راندن کودک از خانه اغلب کودکان را قادر می سازد تا با احساس آرامش و آمادگی لازم درمان خود را شروع کنند و علاوه بر این درمان در منزل لغو و کنسلی کمتری را به همراه خواهد داشت و به همین دلیل موجب درمان پایدارتر و در نتیجه موفقیت آمیزتری خواهد شد. برگزاری جلسات درمانی در این محیط نه تنها می تواند تاثیر روانی مثبتی بر بیماران داشته باشد، بلکه حس بودن در یک فضای آشنا می تواند اضطراب را کاهش و آرامش افراد بخصوص کودکان را افزایش دهد و با ایجاد یک فضای مناسب برای درمان موجب نتایج بهتر گردد.

4. گزارش درمانگر و ارتباط منظم او با خانواده کودک:با انجام این نوع خدمات در منزل، این امکان برای یک درمانگر فراهم می شود که با کودک و خانواده شما ارتباط مستقیم برقرار کند. آنان اغلب تا زمانی که گفتار کودک تکمیل شود، با خانواده او در تماس هستند. این نوع درمان در منزل باعث ایجاد رابطه صمیمی و ارتباطی بین درمانگر و والدین کودک می شود. درمانگران با بینش عمیق تری که در مورد زندگی روزمره، چالش ها و اهداف والدین کودک به دست آورند می توانند مداخلات هدفمندتر و موثرتری را ارائه نمایند. این رابطه نزدیک می تواند تأثیر مثبتی بر انگیزه و تعهد والدین کودک به درمان داشته باشد.

5. آموزش و افزایش مشارکت والدین: انجام گفتار درمانی در منزل به والدین این امکان را می دهد تا به طور فعال در روند توانبخشی شرکت کنند. درمانگران می توانند خانواده را آموزش و مشارکت دهند و از رویکرد جامع تری به مراقبت اطمینان حاصل کنند. این مشارکت می‌تواند منجر به پایبندی بهتر به برنامه‌های درمانی و انتقال روان‌تر تمرینات برای بیمار شود، چرا که این تمرینات درمانی را والدین می بایست در برنامه روزانه کودک ادغام کنند. به طور کلی والدین، با شرکت در جلسات نه تنها می توانند سرپرست یا گفتار درمانگر را مشاهده و در زمان تعیین شده با او درباره اهداف و پیشرفت کودک خود صحبت نمایند، بلکه می توانند از استراتژی ها و برنامه های قابل اجرا برای کودک خود مطلع گردند و در این راستا آموزش های لازمه را فرا بگیرند تا در زمان دیگر با کودک خود تمرین نمایند.

6. نتایج بهتر و نظارت بر پیشرفت: جلسات گفتار درمانی منظم در منزل به درمانگران این امکان را می دهد که پیشرفت بیمار را در محیط طبیعی خود از نزدیک زیر نظر داشته باشند. این ارزیابی بلادرنگ تنظیم برنامه درمانی را در صورت نیاز تسهیل و اثربخشی درمان را بهینه می کند. توانایی مشاهده و رسیدگی به چالش‌ها در صورت بروز می‌تواند منجر به بهبودهای سریع‌تر و پایدارتر گردد.

7. کاهش موانع حمل و نقل: کودکان یا افرادی که مشکلات حرکتی یا مشکلات حمل و نقل دارند، دسترسی به امکانات مراقبت های بهداشتی برای جلسات درمانی می تواند برای آنان یک مانع باشد، با انجام این نوع خدمات در منزل این مشکل وجود نخواهد داشت.

ضرورت انجام گفتار درمانی در کودکان و اهمیت انجام آن از سنین کمتر

به طور کلی گفتار درمانی همیشه برای همه ی افراد در هر سنی از اهمیت بالایی برخوردار است، به خصوص در اطفال هر چه کودک زودتر خدمات دریافت کند، بهتر است. قبل از اینکه گفتار درمانی در منزل را برای کودک خود شروع کنید، بهتر است او را توسط یک گفتار درمانگر کودکان مورد ارزیابی قرار دهید و در صورت توصیه به درمان اقدام به این کار کنید. ارزیابی شامل ارزیابی ذهنی و عینی از مهارت های فرزند شما است. در صورتی گفتار درمانی توصیه می شود که آسیب شناس زبان گفتار کودک شما وجود یک اختلال شناختی، ارتباطی یا بلع را تأیید نموده باشند. به طور کلی گفتار درمانی از نظر پزشکی برای پیشگیری، شناسایی، ارزیابی و درمان اختلالات گفتار-زبان، بلع و شناختی-ارتباطاتی امری ضروری به حساب می آید.

بهترین مرکز ارائه ی گفتار درمانی در منزل شهر شیراز

اگر شما یا متخصص اطفال تان در مورد مهارت های ارتباطی فرزندتان نگرانی دارید، می بایست با انتخاب به موقع یک مرکز درمان معتبر برای دریافت خدمات گفتار درمانی اقدام نمایید. درمانگر متخصص با آموزش های تخصصی که تو این حوزه فرا گرفته است، تاثیر مثبتی بروی مشکلات تکلم و برقراری ارتباط این دسته از افراد می گذارد و با بررسی وضعیت بیمار و ارزیابی اختلالات گفتاری او می تواند بهترین روش را برای بهبود گفتار او لحاظ کند. تیم مجرب درمان در منزل شفاگستر شیراز به طور مداوم و شبانه روزی مراقبت های درمانی و توانبخشی بی نظیری را به بیماران خود ارائه می دهد و برای آنان از مدرن ترین فناوری و تکنیک ها برای اطمینان از نتایج سریع تر و بهتر استفاده می کند.

کلیک کنید
1
سلام
چگونه می توانم کمک کنم؟
تماس بگیرید