مرکز درمان در منزل شفاگستر شیراز

کار درمانی در منزل

کار درمانی در منزل با فراهم نمودن محیطی امن و صمیمانه و خانگی نه تنها موجب بهبودی سریع می گردد، بلکه به افراد در هر سنی که دارای مشکلات جسمی، حسی یا شناختی هستند، این امکان را می دهد تا با حس راحتی در آن محیط، به فعالیت های توانبخشی خود بپردازند و نتایج بهتری را بدست آورند. از دست دادن توانایی برای انجام کارهایی که قبلاً آسان بودند، همچون، پوشیدن کفش، مداد در دست گرفتن یا غذا درست کردن بخشی ناامید کننده از افزایش سن یا اتفاقات ناگواری نظیر تصادف است، که ممکن است برای خیلی از افراد اتفاق بیفتد. در صورتی که این دسته از افراد امکان مراجعه ی حضوری به مراکز درمانی را نداشته باشند، انتخاب کاردرمانی در منزل با در نظر گرفتن نیازهای بیمار برای آنان ایده آل ترین انتخاب می باشد. در چنین موقعیتی کار درمانگران با تکمیل ارزیابی های خانگی می توانند بهترین توصیه را در انتخاب تجهیزات تطبیقی و اصلاحات خانگی در راستای حفظ، بهبود و بازیابی عملکرد توصیه نمایند و به آنان در بدست آوردن استقلال، ایمنی، انتخاب و کنترل در منزل خود کمک شایانی نمایند.

کاردرمانگران و وظایف مهم آنان

کاردرمانگران و دستیاران کاردرمانی (OTAS) متخصصان آموزش دیده ای هستند که از طریق فعالیت‌های تخصصی و ابزارهای تطبیقی به افرادی که دارای مشکلات جسمی، ذهنی و اجتماعی هستند، مهارت های خود مراقبتی و بهداشت در خانه را تا زمانی که بهبود یابند یا بتوانند مستقلانه زندگی کنند، می آموزند و به آنان کمک می کنند تا کارهای خانگی و مراقبت‌های شخصی خود را همچون، حمام کردن و نظافت را آسان‌تر انجام دهند.

کار درمانی در منزل

اقدامات و وظایف مهم کاردرمانگران به هنگام ارائه ی کار درمانی در منزل

· تقویت جسمانی بیماران و کمک به آنان در حفظ تعادل در حالی که بتوانند ایمنی خود را در منزل بهبود ببخشند.
· دادن آموزش های لازم به اعضای خانواده و مراقبان در جهت مدیریت بیماری
· کمک به افراد دارای معلولیت تا به طور کامل در محیط های تحصیلی یا اجتماعی بتوانند مشارکت داشته باشند.
· ارائه ی توصیه های لازم برای تجهیزات تطبیقی همچون، صندلی های دوش، میله های دستگیره و دستی و آموزش نحوه استفاده از آن برای فعالیت های روزمره زندگی
· کمک به بیمار در به دست آوردن مهارت های خاص به هنگام بهبود یافتن بعد از آسیب دیدگی
· اغلب، کاردرمانگران فعالیت‌ها یا تغییراتی را برای کمک به طیف وسیعی از افراد توصیه می‌کنند، به عنوان مثال، اگر شخصی در اثر سکته مغزی در یک طرف بدن خود تجربه از دست دادن برخی از عملکردها را به دست آورده باشد، کاردرمانگر منزل او را از نظر هر گونه نگرانی ایمنی ارزیابی می نمایند و با بهره گیری از تجهیزات تطبیقی مانند میله های ایمنی، نیمکت یا سطح شیب دار و ویلچر تغییراتی را در منزل بیمار به منظور راحتی او ایجاد نموده ویک برنامه سفارشی را اتخاذ می نمایند.
· بیمارانی که به منظور بهبودی، ایمنی در خانه یا اجتماعی شدن نیاز به کمک دارند، کاردرمانگران با ایجاد یک برنامه شخصی برای هر شخص می توانند به آنان در دستیابی به اهدافشان کمک شایانی نمایند.

کاردرمانی چیست؟

کاردرمانی یک حرفه بهداشتی ماهر است که به بهبود و به حداکثر رساندن عملکرد اختصاص دارد تا افراد بتوانند زندگی سالم‌تر، پربارتر و رضایت‌بخش‌تری داشته باشند. این درمان توسط کاردرمانگران با هدف کمک به بیماران برای بازیابی و کنترل فعالیت های عادی روزانه آنان همچون، کار مدرسه، آشپزی، کارهای اداری و غیره صورت می پذیرد و به آنان کمک می کند تا علاوه بر مدیریت مسائل عاطفی و اجتماعی بتوانند بر چالش های فیزیکی خود نیز غلبه نمایند. کاردرمانی با پیدا نمودن راه های جایگزین برای انجام وظایف روزانه به بیماران کمک می کند تا به سطح عملکرد قبلی خود بازگردند و استقلال خود را افزایش دهند. برخی از بیماران به یک یا دو بار در هفته به این نوع خدمات در منزل نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر برای رفع نیازهای روزانه خود همچون، لباس پوشیدن، حمام کردن، انجام کارهای اداری یا مدرسه و جابجایی به صورت روزانه به دریافت این نوع خدمات نیازمند هستند.

انواع خدمات کار درمانی در منزل برای کودکان و بزرگسالان

کاردرمانی در خانه متشکل از طیف وسیعی از خدمات برای کودکان و بزرگسالان می باشد که هر کدام بر اساس نیاز خود و طبق دستور پزشک، برنامه درمانی متفاوتی را دریافت خواهند نمود. چند نمونه از خدمات کاردرمانی که در منزل قابل ارائه می باشد، عبارتند از:

· انجام ارزیابی های دقیق کار درمانی برای درک نیازها، توانایی ها و اهداف بیمار و ایجاد یک برنامه درمانی مناسب
· بررسی منزل و ارزیابی خطرهایی نظیر خطر سقوط و ارائه توصیه هایی برای بهبود ایمنی
· ارائه ی استراتژی های لازم در جهت افزایش توانایی بیمار و پایبندی او به رژیم دارویی
· دادن ورزش و فعالیت درمانی به بیمار به منظور بهبود مهارت های خاص او و تکمیل فعالیت های روزمره زندگی
· هماهنگ نمودن بین فعالیت های بیمار برای بهبود مهارت های فردی نظیر، تغذیه، نظافت و لباس پوشیدن
· ارائه ی استراتژی های لازم برای مدیریت استرس، اضطراب، ضعف بینایی و سایر مسائل و مشکلات
· ارائه ی پیشنهادات عملی برای فعالیت های اوقات فراغت و تعاملات اجتماعی و برنامه ریزی وعده های غذایی
· شناسایی و ارائه راهکارهایی به منظور جبران کمبودهایی نظیر، کم‌بینایی یا مهارت‌های حرکتی ظریف

مزایا و فواید کار درمانی در منزل

1. به بیمار این امکان را می دهد تا در منزل خود و جایی که احساس راحتی می کند، توانبخشی داشته باشد.
2. استرس بیمار را کاهش می دهد.
3. در بازیابی قدرت به بیمارانه کمک بسزایی می نماید.
4. راهنمایی های لازم را در جهت بازگرداندن توانایی های قبلی بیمار به او انجام می دهد.
5. به بیمار امکان سازگاری با تغییرات ایجاد شده در توانایی های خودش را می آموزد.

چطور به ضرورت انجام کار درمانی پی ببریم؟

بعد از آشنایی کامل با کار درمانی حالا از کجا متوجه شویم که به این نوع خدمات نیاز داریم؟ علامت هایی وجود دارند که نیاز ما را به استفاده از کار درمانی ضروری می شمارد. در ادامه به بیان این علامت ها می پردازیم:

· در صورتی که در انجام فعالیت های مراقبتی و روزمره ی خود همچون، حمام کردن، لباس پوشیدن و نظافت دچار مشکل باشید و آنها را به سختی انجام دهید.
· مشکل داشتن در حفظ تعادل همچون، خم شدن به یک طرف، نگه داشتن مبلمان یا دیوار برای راه رفتن، یا صرف زمان طولانی غیرعادی برای انجام کارهایی مانند درآوردن کت.
· عدم قدرت و دشواری در نگه داشتن اشیا.
· داشتن مشکلات حرکتی و ضعف هماهنگی بین اعضای بدن همچون، مشکل در نوشتن یا بستن بند کفش
· برخورداری از مشکلات ورودی حسی، مانند واکنش بیش از حد به لمس یا صدا یا بی اطلاعی از حس هایی همچون، احساس دمای آب یا مشکل در یافتن وسایل داخل جیب یا کیف.
· حل مشکلات، توجه یا منظم ماندن برایتان به کار دشواری تبدیل شده باشد.

اهداف کاردرمانی در منزل شفاگستر شیراز

مرکز درمان در منزل شفاگستر شیراز به عنوان یکی از بهترین مراکز ارائه خدمات در منزل امکان اعزام کاردرمانگران حرفه ای با طیف گسترده ای از مهارت های تخصصی را به منظور ارائه خدمات به منزل شما فراهم نموده است. کاردرمانگران ما به دلیل رویکرد جامع و بیمار محوری که برای مراقبت دارند، برنامه مراقبت را متناسب با نیازها و سطح فعلی عملکرد شما تنظیم می نمایند. در ادامه به چند نمونه از اهداف کاردرمانی مرکز درمان شفاگستر می پردازیم:

· امکان توانایی مشارکت معنادار در فعالیت های روزانه
· کسب بهبودی حاصل شده از بیماری یا جراحت
· حفظ یا بهبود مهارت های بیماران در طول زمان
· افزایش استقلال بیماران و بهبود کیفیت زندگی آنان

کلیک کنید
1
سلام
چگونه می توانم کمک کنم؟
تماس بگیرید