مرکز درمان در منزل شفاگستر شیراز

سونوگرافی در منزل

سونوگرافی در منزل که از آن به عنوان یک ابزار تشخیصی در حوزه های مختلف پزشکی استفاده می گردد، خدمت دیگر از سوی مراکز درمانی است که در ایران علی رغم سالهای گذشته به بیماران ارائه می شود. این روش یک انتخاب مناسب برای خانم های باردار و اشخاصی است که به دلیل احتمال ابتلا به بیماری های عفونی ممنوعیت حضور در مراکز درمانی را دارند و با بهره گیری از این امکان نه تنها از انواع بیماری مصون می مانند بلکه در صورت اورژانسی بودن سونوگرافی خود می توانند بدون معطلی و ساعت ها انتظار در صف های طولانی برای انجام سونوگرافی خود اقدام نمایند. این دسته از خدمات در منزل که برای رفاه حال بیماران در نظر گرفته شده، از مزایای متعددی برخوردار می باشد که ما در ادامه ی این مقاله علاوه بر نحوه ی عملکرد این روش بنا داریم شما را با کاربردها و مزایای مهم سونوگرافی در منزل آشنا نماییم، با ما همراه باشید.

ضرورت انجام سونوگرافی و نحوه ی عملکرد آن

سونوگرافی علی رغم روش های گذشته که از اشعه ایکس و رادیولوژی به منظور عکسبرداری استفاده می شد، روش نوینی است که با پیشرفت علم پزشکی و بهره گیری از امواج اولتراسوند با فرکانس بالا توانسته گام مثبتی در امور درمانی و تشخیصی بردارد. به عبارت دیگر سونوگرافی روش تصویربرداری غیر تهاجمی است که از امواج صوتی به منظور ایجاد سریع تصاویر از ساختارهای نرم داخل بدن شما استفاده می کند. در ضمن این روش به دلیل استفاده از این امواج بی خطر در جهت تصویربرداری از اندام های داخلی بدن و اطلاعات ارزشمندی که در همین راستا به پزشک معالج می دهد، یکی از مناسبترین و موثرترین روش ها برای تشخیص بیماری به شمار می آید.

اجزای اصلی سونوگرافی و نحوه ی عملکرد آن

اجزای اصلی این دستگاه که شامل اسکنر، صفحه نمایش و پویشگر می باشد، به شما امکان مشاهده ی اندام های داخلی بدنتان را می دهد. به این صورت که پروب همزمان با حرکت پویشگر روی بدن بیمار، امواج فراصوت را به اندام ها می فرستد و این امواج بعد از اینکه از اندام ها عبور نمودند به کامپیوتر مرکزی ارسال و موجب نمایش تصویر آن روی صفحه نمایش می گردند. انجام سونوگرافی روش کارآمد و نوین در علم پزشکی است که به صورت ساده، چند بعدی و داپلر قابل انجام می باشد و غالبا از آن به منظور تصویربرداری از نسج نرم استفاده می گردد و چنانچه شما قصد تصویربرداری از بافت های سخت همچون استخوان ها را دارید می بایست از روش های دیگر نظیر رادیولوژی و اشعه ایکس استفاده نمایید.

سونوگرافی در منزل

کاربرد سونوگرافی در منزل و بیماری هایی که توسط آن قابل تشخیص می باشد

علی رغم این که اکثر مردم سونوگرافی را تنها مرتبط به بارداری می دانند، ولی واقعیت امر فراتر از آن چیزی است که مردم از آن مطلع هستند. لازم است بدانید که کاربردهای این دستگاه بسیار است و ما در ادامه قصد داریم انواع کاربردهای سونوگرافی که با تجویز و تشخیص پزشک قابل انجام می باشد را عنوان نماییم:

1. قابلیت تشخیص انواع بیماری ها من جمله، سرطان دهانه رحم و تخمدان ها، انواع کیست ها، عفونت های لگنی، فیبروم های رحمی توسط سونوگرافی رحم و تخمدان. از آنجایی که برای بررسی وضعیت جنین گاهی استفاده از این نوع سونوگرافی ضروری است و با توجه به در نظر گرفتن آلودگی مراکز بهداشتی به انواع ویروس ها و عفونت ها و به جهت حفظ سلامتی مادر و جنین، پیشنهاد ما به شما استفاده و بهره بردن از خدمات سونوگرافی در منزل شفاگستر شیراز می باشد.

2. امکان انجام سونوگرافی های دوره ای برای خانم های بارداری که به جهت بررسی رشد و سلامت جنین خود توسط پزشک می بایست این اقدام را به طور منظم و مرتب انجام دهند.

3. قابلیت شناسایی و بررسی روند درمان مشکلات و بیماری های مربوط به کبد همچون کبد چرب با استفاده از سونوگرافی کبد.

4. تشخیص بیماری های مختلفی که در شکم و اندام های داخلی بدن بروز پیدا می نماید، بعد از رزرو خدمات در سایت شفاگستر می توانید در منزل منتظر دریافت و ارائه ی خدمات از سوی تکنسین های مجرب ما باشید.

5. معاینه و بررسی قسمت هایی از بدن همچون غده تیروئید به منظور تشخیص وجود تومورها، کیست ها یا گواتر تیروئید با استفاده از سونوگرافی تیروئید.

6. قابل استفاده در تشخیص انواع عارضه های چشمی نظیر، تومورهای درون چشم، تعیین ضخامت چشم، خونریزی و غیره.

نکات مهم و الزامی که قبل از انجام سونوگرافی در منزل می بایست رعایت نمود

از آنجایی که سونوگرافی برای قسمت های مختلف بدن قابل انجام می باشد، هر کدام برای داشتن نتایج درست نیازمند فراهم نمودن یکسری شرایط خاص می باشد که در ادامه چند نمونه از آنها را شرح می نماییم:

  • قبل از انجام سونوگرافی رحمی به منظور بررسی دقیق و اندازه فیروم ها می بایست آب زیادی نوشید تا مثانه پر آب شود.
  • قبل از استفاده از سونوگرافی برای اندام هایی نظیر طحال، کبد یا پانکراس می بایست از مصرف غذاهای چرب خودداری نمایید.
  • در صورت تصمیم به انجام سونوگرافی دقیق برای کلیه ها علاوه بر ناشتا بودن می بایست آب زیاد نوشید تا مثانه پر آب گردد.
  • برای انجام سونوگرافی و تصویربرداری از اندام نرم بدن می بایست آن محل عاری از هر گونه مو باشد.
  • در صورت وجود زخم در محل مورد نظر از انجام سونوگرافی می بایست خودداری نمود چرا که ژل مخصوص که روی پوست مالیده می شود می تواند منجر به آلودگی بیشتر آن محل گردد.

مزایای سونوگرافی در منزل

از آنجایی که مراکز درمانی شلوغ هستند و یکسری افراد به دلیل سن بالا و مشکلات جسمی خود نمی توانند در صف های طولانی و کسالت آور منتظر بمانند، از این رو به خدمات پزشکی در منزل روی می آورند. از آنجایی که این خدمات از مزایای گوناگونی برخوردار می باشد، موجب شده که در علم پزشکی بسیار کارآمد به حساب آید. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. امکان استفاده در منزل: یک گزینه ایده آل برای افرادی است که به علت سن بالا و مشکلات جسمانی خود امکان مراجعه حضوری به درمانگاه ها و بیمارستان ها را ندارند.

2. عدم تجربه انتظارهای طولانی مدت: یکی از دغدغه هایی که اغلب خانواده ها بخصوص افراد دارای بچه های کوچک با آن مواجه هستند، انتظارهای طولانی مدت و بعضا چند ساعته است که در صورت استفاده از این نوع خدمات، دیگر در انتظار صف های بلند و طولانی نخواهند ماند.

3. صرفه جویی در وقت: با انجام این روش در منزل و حذف زمانی که صرف رفتن به بیمارستان می کنید، وقت کمتری را از دست خواهی داد و در در واقع در وقت خود صرف جویی خواهید نمود.

4. نتایج دقیق تر: با توجه به اینکه ازدحام جمعیت و حجم کارها خود عاملی بر نادرست بودن نتایج آزمایش ها و سونوگرافی می باشد، با انجام این اقدام در منزل و زمان بیشتری که به آن اختصاص داده می شود، سونوگرافی دقیق تری انجام خوهد شد.

کلیک کنید
1
سلام
چگونه می توانم کمک کنم؟
تماس بگیرید