مرکز درمان در منزل شفاگستر شیراز

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل با توجه به عملکرد مهم و مثبتی که در درمان بیماری های خاص و توانبخشی حرکت بیماران داشته، به یکی از پرکاربردترین و پرتقاضاترین خدمات پزشکی تبدیل شده است. امروزه انجام این نوع خدمات در منزل به ویژه زمانی که بیمار از نظر سلامتی در شرایط بحرانی قرار دارد و یا به دلایلی همچون مشکلات ترافیکی امکان مراجعه ی حضوری به درمانگاه یا کلینیک را ندارد، به امری مهم و رایج تبدیل شده است. در چنین مواردی، فیزیوتراپیست ها برای تشخیص و درمان بیماری به خانه بیمار مراجعه نموده و همه کارها از جمله بحث در مورد مسائل مختلف که در مورد سلامت عمومی بیمار و اهداف درمانی که می خواهند انجام دهند تا روند طبیعی درمان، همه چیز در منزل او انجام خواهد شد. آنان با انجام این نوع خدمات در منزل نه تنها موجب صرفه جویی در وقت و هزینه خود می گردند، بلکه می توانند از آسیب های احتمالی ناشی از رفت و آمدهای مکرر نیز خودداری نمایند. در ادامه قصد داریم به توضیح کاملتری از فیزیوتراپی و عملکرد آن بپردازیم و مزایای مهم فیزیوتراپی در منزل را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

فیزیوتراپی و اهداف مهم آن

چنانچه فردی به دلیل بیماری یا معلولیت آسیب ببیند، فیزیوتراپی با انجام تمرینات مرتب به او کمک می کند تا حرکت و عملکرد خود را بدست آورد. فیزیوتراپی در واقع نوعی مراقبت بهداشتی است که با بهره گیری از روش های خاص خود و انجام درمان هایی من جمله، دستکاری یا تحرک مفصل، تمرینات درمانی، آب درمانی، حرکت بافت نرم، تمرینات تنفسی و غیره اقدام به تجزیه و تحلیل، شناسایی، درمان و تلاش برای پیشگیری از بیماری و ناتوانی برای تمامی گروه های سنی جامعه از جمله سالمندان و جوانان می نماید. به طور کلی، فیزیوتراپی برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها، تسکین درد، کمک به حرکت بهتر یا تقویت عضلات ضعیف شده مورد استفاده قرار می گیرد و می بایست تحت نظر فیزیوتراپیست ها و متخصصان متخصص و آگاه انجام پذیرد در ادامه چند نمونه از بیماری هایی که توسط فیزیوتراپی قابل درمان است را بیان خواهیم نمود:

  • درمان صدمات وارد شده به ستون فقرات
  • توانبخشی بعد از جراحی
  • فلج مغزی
  • اختلالات عصبی
  • شکستگی استخوان
  • آسیب های مرتبط با ورزش
فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل و مزایای مهم آن

با توجه به اینکه فیزیوتراپی در حوزه ی پزشکی از خدمات گسترده ای همچون، توانبخشی بعد از عمل و تعویض کامل مفصل زانو و ران، جراحی شانه، گردن و کمر درد، پوکی استخوان، توانبخشی عصبی و غیره برخوردار می باشد، نقش مهمی را در بهبود زندگی بیماران ایفا می نماید و به جای درمانگاه و محیط بیمارستان به راحتی در منزل نیز قابل ارائه می باشد. فیزیوتراپی همانطور که گفته شد از مزایای بسیاری برخوردار می باشد، به خصوص زمانی که در خانه انجام شود. این نوع خدمات در منزل علاوه بر راحتی از مزایای مهمی دیگری نیز برخوردار می باشد، که به شرح زیر می باشد:

مزایای مهم فیزیوتراپی در منزل

1. مدیریت زمان: با توجه به اینکه زمان در درمان بیماری هایی همچون درد و استرس حیاتی می باشد، مراجعه ی درمانگر به خانه و مدیریت نیازهای بیمار خود می تواند موجب صرفه جویی در زمان شود. در نتیجه، فیزیوتراپی در منزل انتخاب مهم و ایده آلی به حساب می آید.

2. راحتی خانه، به همراه داشتن نتایج بهتر: با توجه به اینکه بیشتر افراد در خانه به دلیل راحتی و حضور خانواده در کنار خود، احساس رضایت و آرامش بیشتری را کسب می کنند، روند بهبودی شان سریعتر رخ خواهد داد و می توانند بهترین نتایج را از فیزیوتراپی بگیرند. در ضمن به دلیل حذف عوامل حواس پرتی و درمان متمرکزتر حین انجام فیزیوتراپی در منزل، بهبودی با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

3. آموزش مراقبت های شخصی به بیمار: فیزیوتراپی در واقع آموزش مهارت لازم به بیمار در جهت کمک بهبودی او می باشد و زمانی که یک فیزیوتراپیست به محل اقامت بیمار می‌آید، بسته به وضعیت واقعی زندگی اش توصیه‌ها و سازگاری‌های بیشتری را به او ارائه و فرصت‌های بیشتری را برای ارتقاء بهبودی در اختیارش قرار می‌دهد.

4. مقرون به صرفه بودن: فیزیوتراپی در منزل از هزینه کمتری نسبت به مراجعه حضوری، به مراکز درمانی برخوردار می باشد. چرا که نیاز بیش از یک جلسه به جهت تکمیل فرآیند فیزیوتراپی و ضرورت استفاده از آمبولانس خود می تواند موجب افزایش چند برابری هزینه ی رفت و آمدها نسبت به تعداد ویزیت ها گردد. بنابراین با انجام فیزیوتراپی در منزل می توانید از هزینه های اضافی صرفه جویی نمایید.

5. پیگیری و نظارت بر درمان: درمان فیزیوتراپی در خانه به بیمار و نزدیکانش این امکان را می دهد که روند درمان را پیگیری نمایند و به این اطمینان برسند که بیمار مراقبت های فیزیوتراپی را به طور کامل دریافت نموده است. چرا که نظارت بر بیمار زمانی که در بیمارستان بستری است، کار سخت و دشواری است.

6. ایمن برای بیماران با شرایط خاص: برخی از افراد همچون افراد معلول و کسانی که در معرض خطر بیشتر آلوده شدن در مکان های عمومی هستند، قادر به دریافت فیزیوتراپی در کلینیک ها یا بیمارستان ها نخواهند بود. بنابراین، با انجام فیزیوتراپی در منزل و در امان ماندن او از هر نوع بیماری دیگر، نگرانی بابت تسریع بهبودی او نخواهید داشت.

ضرورت انجام فیزیوتراپی در منزل توسط متخصص

به جز برخی از تمرینات جزئی فیزیوتراپی در منزل، ما بقی آن می بایست تحت نظارت کامل متخصص انجام شود، چه بسا انجام آن توسط شخص فاقد تخصص می تواند منجر به عوارض بیشتری در سلامت بیمار شود. بنابراین، همیشه بهتر است که برای این کار مناسب ترین ارائه دهنده خدمات فیزیوتراپی در منزل را جستجو و پیدا کنید.

کلیک کنید
1
سلام
چگونه می توانم کمک کنم؟
تماس بگیرید