مرکز درمان در منزل شفاگستر شیراز

خدمات شستشوی گوش در منزل

خدمات شستشوی گوش در منزل، فرآیندی ایمن و اصولی است که با استفاده از عوامل و فنون مختلف در جهت خارج سازی گرد و غبار، حشرات و دیگر اجسام از گوش بیمار انجام می گردد. مرکز شفاگستر که یکی از بهترین مراکز درمانی در جهت ارائه ی خدمات پزشکی در منزل در شیراز می باشد، در جهت رفاه حال افراد کم توان، ناتوان و سالمندی که امکان حرکت و مراجعه ی حضوری به مراکز درمانی را ندارند، این امکان را برای آنان فراهم نموده تا در جهت شستشوی گوش خود در منزل بتوانند در تمام ایام هفته از طریق راه های ارتباطی با ما تماس حاصل فرمایند و برای درخواست خود در جهت مشاوره، هماهنگی و ویزیت در منزل اقدام نمایند.
شستشوی گوش یکی از اقداماتی است که افراد در صورت احساس درد و التهاب در ناحیه ی گوش یا کاهش حس شنوایی ناشی از مسدود شدن مجرای گوش، با ویزیت پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی در منزل یا مطب سعی به برطرف نمودن آن می نمایند. با توجه به اینکه پرده ی گوش از ظرافت خاصی برخوردار است و با کوچکترین ضربه ممکن است آسیب ببیند، این اقدام می بایست توسط و تحت نظر پزشک متخصص گوش و حلق و بینی یا دکتر عمومی کاربلد با دقت و ظرافت بالا و کمترین عارضه انجام پذیرد. ما در این مقاله به منظور آگاهی بخشیدن بیشتر شما سعی داریم به اهمیت انجام این روش درمانی و تمامی نکات مهم پیرامون خدمات شستشوی گوش در منزل بپردازیم، با ما همراه باشید.

اهمیت وجودی جرم گوش و اثرات مخرب آن

جرم یا موم گوش که برای سلامت گوش شما ماده ی ضروری به حساب می آید، نه تنها با چرب نمودن مجرای گوش از پرده آن محافظت می کند، بلکه از خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی نیز برخوردار می باشد. این ماده به طور طبیعی در برابر تجمعات مضر محافظت نموده و سلول های مرده پوست و کثیفی را جمع می نماید. برخی از افراد موم گوش بیشتری نسبت به دیگران تولید می‌ کنند و همین عامل باعث تجمیع بیش از حد این ماده در گوش و بروز ناراحتی یا مشکلات شنوایی در آن فرد می گردد. تجمع بیش از حد موم گوش بخصوص برای کسانی که از سمعک استفاده می کنند، به دلیل ارتعاشات اضافی در گوش، ممکن آزار دهنده باشد. چنانچه شما از این موضوع رنج می برید و امکان حضوری مراجعه به مطب را ندارید، با ارزیابی بهترین روش درمانی می توانید از خدمات شستشوی گوش در منزل شفاگستر بهره مند گردید.

علائم گرفتگی و کیپ شدن گوش در بدن

با توجه به اینکه گوش علاوه بر شنوایی، عهده دار وظیفه ی مهم دیگر همچون تعادل بدن می باشد، از این رو یک عضو مهم و حساسی تلقی می شود که ورود هر نوع جسم خارجی به آن می تواند برای آن خطرآفرین باشد. کانال خارجی گوش با تولید ماده ای مومی شکل و روغنی به نام سرومن از ورود آلودگی ها، گرد و غبار و مواد خارجی به گوش جلوگیری می نماید. در صورت ترشح بیش از اندازه ی این ماده و ترکیب آن با دیگر آلودگی ها جرم در گوش پدید می آید، که تجمع زیاد آن در گوش به ویژه قسمت های انتهایی کانال گوش و عدم پاکسازی به موقع و صحیح آن در آینده مشکل ساز خواهد بود و در کنار کیپ شدن گوش موجب بروز علائم زیر در شخص می گردد:

گوش درد: چنانچه قسمت گوش خارجی افراد به علت تجمع اضافی موم و وجود عفونت و اجسام در خود دچار گرفتگی گردد، با دردی همراه خواهد بود که برای درمان آن می توان از خدمات شستشوی گوش در منزل استفاده نمود.

ایجاد سرگیجه و عدم حفظ تعادل: همانطور که پیش تر نیز بیان نمودیم، گوش یکی از مهم ترین اندام های بدن می باشد که علاوه بر شنوایی، وظیفه ی حفظ تعادل در افراد را بر عهده دارد. مایع درون گوش داخلی که آندولنف نام دارد، نقش مهمی را در حفظ تعادل بدن ایفا می کند و زمانی که به دلیل تجمع موم ها در محل قرارگیری به این مایع در گوش فشار وارد شود یا تکان بخورد، موجب ایجاد سرگیجه و عدم حفظ تعادل در افراد می گردد.

احساس بوی بد و نامطبوع از گوش: با توجه به اینکه التهاب می تواند منجر به عفونت گردد، زمانی که مایع موجود در پشت پرده گوش تجمیع و موجب ایجاد التهاب و عفونت در قسمت هایی از گوش میانی گردد، می توان شاهد بروز بوی بد از ناحیه ی گوش بود.

احساس درد هنگام خواب: بعضی افراد به هنگام خواب به دلیل جریان بیشتر خون در سر دچار گرفتگی و کیپ شدن گوش می گردند، که این گرفتگی در افراد می تواند منجر به ایجاد درد یا التهاب در مجرای گوش خارجی و میانی و حتی درونی آنها گردد که این دسته از افراد برای رفع این مشکل می توانند نسبت به درخواست خدمات شستشوی گوش در منزل یا مطب اقدام نمایند.

کم شدن شنوایی یا سنگینی گوش: یکی دیگر از علائمی که به دلیل پر شدن گوش از موم و دیگر اجسام پدید می آید، احساس سنگینی گوش و کم شدن سطح شنوایی فرد می باشد. این مشکل که در افراد بسیار شایع می باشد به دلیل حرکت موم به داخل گوش میانی و فشار به اعصاب گوش داخلی پدید می آید.

ایجاد خارش و وزوز گوش: یکی دیگر از علائم ناشی از گرفتگی گوش می توان به خارش و صدای وزوز در گوش اشاره نمود.
استفاده از پنبه و گوش پاک کن در جهت تمیز نمودن گوش کار خطرناکی و غلطی می باشد، چرا که با اینکار و وارد نمودن جسم خارجی جرم گوش را ناخواسته به بخش های انتهایی تر هدایت می نمایید و همین اقدام ممکن است خطرات جبران ناپذیری را برای شما پدید آورد. بنابراین در صورت نیاز به انجام این اقدام و عدم مراجعه حضوری به مطب بهتر است از طریق راه های ارتباطی شفاگستر نسبت به ثبت درخواست خود در زمینه ی استفاده از خدمات شستشوی گوش در منزل اقدام نمایید.

دلایل و علت های نیاز به شستشوی گوش

وجود جرم یا ماده ی روغنی در گوش به اندازه ی طبیعی نه تنها موجب روانسازی و محافظت از گوش می گردد، بلکه از خارش و خشکی گوش های شما نیز جلوگیری می نماید و بدن با حفظ مقداری از جرم گوش می تواند گوش ها را کنترل نماید. در صورت تجمع بیشتر از اندازه ی این ماده روغنی و دلایل زیر می بایست نسبت به شستشوی گوش اقدام نمود:

1- جلوگیری نمودن از ایجاد عفونت و التهاب در گوش
2- پاکسازی گوش و خارج نمودن گرد و غبار و سایر آلودگی های آن
3- پیشگیری از ایجاد بوی نامطبوع و ناخوشایند و رعایت بهداشت شخصی

ارائه ی خدمات شستشوی گوش در منزل با استفاده از روش های طب نوین پزشکی

با توجه به حساس بودن پرده ی گوش، جهت انجام شستشوی گوش با کمترین عارضه می بایست از پزشک متخصص گوش و حلق و بینی استفاده نمود. این اقدام توسط پزشکان با استفاده از گزینه های درمانی زیر انجام می پذیرد:

1- استفاده از ساکشن جهت شستشوی گوش: این روش که یکی از کاربردی ترین و موثرترین روش برای از بین بردن جرم و گرفتگی گوش به شمار می آید، به سادگی و بدون درد قابل انجام می باشد. این روش در عین بی خطر بودن از نتیجه ی بسیار خوبی نیز برخوردار می باشد. سرگیجه و کم شنوایی بعد از انجام ساکشن که به علت خنک شدن کانال گوش رخ می دهد، یکی از شایع ترین عوارض آن محسوب می شود.
نحوه ی شستشوی گوش توسط این دستگاه به اینصورت می باشد که پزشکان بعد از بررسی کانال گوش توسط آندوسکوپی و مشخص نمودن علل گرفتگی از وسیله ای به نام اتوسکوپ استفاده می نمایند. این وسیله همانند جاروبرقی کوچک عمل نموده و با مکش آرامی که دارد موجب جابجایی و برداشتن موم و در نهایت تخلیه ی جرم گوش می گردد.

2- استفاده از آب و سرنگ جهت شستشوی گوش: این روش کم خطر و در دسترس که توسط کارشناسان پرستاری با استفاده از آب و سرنگ با یکسری اقدامات ضروری از قبل انجام شده صورت می پذیرد، به اینصورت می باشد که به منظور نرم نمودن جرم گوش از یک دو روز قبل از قطره های جرم گوش همچون گلیسیرین فنیکه استفاده می شود و این موم نرم شده بعد از استفاده از یک سرنگ آب تمیز و گرم و خم نمودن سر از گوش خارج می گردد.

3- شمع گوش: کیت های شمع گوش که در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده اند، با روشن نمودن شعله روی قیف بلندی که در مجرای گوش شما قرار داده می شود، موم را نرم و آن را از بین می برد.

4- شستشوی گوش با استفاده از روغن معدنی یا پراکسید هیدروژن: پزشکان در این روش ابتدا یک تکه پنبه را آغشته به آب گرم، محلول نمکی، روغن معدنی یا پراکسید هیدروژن می نمایند و بعد از قرار دادن آن روی کانال، گوش را به سمت زمین کج نموده و سرانجام بعد از چند دقیقه موم نرم شده از گوش بیرون می آید.

در نظر داشته باشید که تمامی این مراحل می بایست توسط پزشکان متخصص به ترتیب و آرامی انجام پذیرد زیرا هرگونه عجله در این کار موجب آسیب رساندن به گوش فرد می گردد. افراد بعد از انجام خدمات شستشوی گوش در منزل یا مطب ممکن است شاهد کمی سرگیجه، سردرد و یا گوش درد باشند که این اتفاقات طبیعی است و بعد از یک تا دو روز رفع خواهد شد.

کلیک کنید
1
سلام
چگونه می توانم کمک کنم؟
تماس بگیرید